شهر جدید پرند، در ۳۳ کیلومتری جنوبغربی شهر تهران و در مسیر آزادراه تهران ـ ساوه واقع شدهاست. شهرپرند هم مرز با شهرستان زرندیه در استان مرکزی میباشد.
پروژه مسکن مهر در این شهر در حال اجراست و در آینده به شهری بزرگ و پر جمعیت تبدیل خواهد شد. به عقیدهمصطفی ایزدی توسعه سریع و افزایش جمعیت این شهر تا مرز بیش از ۶۰۰ هزار نفر بدون در نظر گرفتن همه جوانب توسعه، ممکن است مشکلات اجتماعی برای آن در پی داشته باشد.
احداث نیروگاه پرند در سال ۱۳۸۳ توسط شرکت مپنا شروع شد و آخرین واحد آن در سال ۱۳۸۵ سنکرون گردید.
• ایجاد محیطی مناسب و مطلوب برای زندگی و رفاه شهری به دور از هر گونه آلودگی و ترافیک شهری.
• ایجاد و جذب کارگاههای تخصصی و مراکز خدمات رفاهی و اجتماعی در فازهای آماده سازی شهر جدید پرند.
• در نظر داشتن اصول جلوگیری از تخریب محیط زیست با استفاده از بعضی عوامل اکولوژیک محل در طراحی و برنامه ریزی شهر جدید پرند.
ویژگیها
طول و عرض جغرافیایی:
اراضی شهر جدید پرند در حد فاصل شرایط اقلیمی منطقه ی شهری تهران و کویر بین 35 درجه ، 23 دقیقه و 52 ثانیه تا35 درجه، 25 دقیقه و 6 ثانیه عرض شمالی و 50 درجه، 54 دقیقه و 40 ثانیه تا 50 درجه، 58 دقیقه و 33 ثانیه طول شرقی قرار گرفته است.
متوسط ارتفاع اراضی آن تا سطح دریا و میزان بارندگی:
متوسط ارتفاع اراضی آن تا سطح دریا 1100 متر بوده و میزان بارندگی در این شهر بین 200 تا 250 میلیمتر متغیر است.
شیب زمین:
شیب متوسط زمین از شمال به جنوب حدود 3 تا 5 درصد و از شرق به غرب کمتر از 1 درصد است. این ارقام نشان میدهد که اراضی شهر جدید پرند از نظر جذب انرژی و دفع آبهای سطحی و همچنین امکانات ارتباطی از شیب متوسط نسبتا" مناسبی برخوردارند. در این زمینه بیشترین و کمترین شیب اراضی در جهت شمال به جنوب برابر صفر تا 1/1 درصد و در جهت شرق به غرب برابر صفر درصد است.
دما و رطوبت هوا:
دمای هوای پرند در دامنه (5/36 و 2-) درجه سانتی گراد متغیر بوده و به طور متوسط دمای آن 6/16 درجه سانتی گراد محاسبه میگردد. رطوبت هوا نیز در ماه دی حداکثر به 66 درصد خواهد رسید و در سایر ماههای سال حداقل 24 درصد در تیر ماه و حداکثر 58 درصد در بهمن ماه خواهد بود.
میزان وزش باد:
بادهای منطقه دارای جهت غالبا" غربی است و درصد وزش این بادها بیشتر از دیگر بادها خواهند بود. پس از بادهای غربی، بادهای جنوب و جنوب شرقی از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد. گاهی نیز بادهایی از شمال به منطقه میوزند، ولی شدت آن کوتاه و محدود است. بیشترین وزش باد به ترتیب در فصل بهار و زمستان است.
اهداف طرح شهر جدید پرند
1- استقرار کانون شهری پرند در جنوب غربی تهران در جوار کانون شهری پر جمعیت اما ضعیف از جنبه زیرساخت های شهری همچون رباط کریم به منظور ارائه خدمات برتر به ساکنین موجود در منطقه تحت نفوذشان.
2- ایجاد مرکز خود اشتغالی و فراهم نمودن فرصت های مناسب شغلی برای رفع نیاز جمعیت ساکن در شهر و حوزه نفوذ آن با در نظر داشتن حجم سرمایه گذاری ها در رابطه با امکانات و تاسیسات احداثی در آتیه شهرجدید پرند.
3- ایجاد محیطی مناسب و مطلوب برای زندگی و رفاه شهری به دور از هر گونه آلودگی و ترافیک شهری.
4- ایجاد و جذب کارگاههای تخصصی و مراکز خدمات رفاهی و اجتماعی در فازهای آماده سازی شهر جدید پرند.
5- در نظر داشتن اصول جلوگیری از تخریب محیط زیست با استفاده از بعضی عوامل اکولوژیک محل در طراحی و برنامه ریزی شهر جدید پرند.
طرح جامع شهر جدید پرند
شهر جدید پرند با جمعیت 8000 نفرو مساحت1000 هکتارو در شواری عالی شهر سازی و معماری تهران در تاریخ77/6/69 تصویب و در شرکت عمران شهر جدید پرند در سال 1369 به ثبت رسیده و از همان تاریخ فعالیتهای خود را در چارچوب اساسنامه شروع نمود. ابتدا از طریق مشاورین ذیصلاح اقدام به تهیه طرحها و مطالعات مربوط به شهر نمود و با پایان یافتن هر مرحله از مطالعات اجرای پروژه های مربوطه ساماندهی شد.این روند بر اساس برنامه زمان بندی شهر دنبال گردید که در آن تامین آب و برق و سایر خدمات و تاسیسات زیربنایی در اولویت قرار داشت. پس از تکمیل این تاسیسات و خدمات، احداث مراکز خدماتی و رفاهی در کنار جلب سرمایه گذاران خصوصی و تعاونی ها برای ساخت و احداث واحدهای مسکونی، تجاری و ... مطرح شد که آن نیز در سالهای اخیر با موفقیت های قابل ملاحظه ای همراه بوده است. طرح جامع شهر جدید پرند که در سال 1377 توسط مهندسین مشاور اسکو ایران تهیه گردید و با مصوبه شماره 30080/1628 در تاریخ 77/6/31 مورد تصویب شورایعالى شهرسازى و معماری ایران قرار گرفت. در این مصوبه جمعیت شهر 80548 نفر در مساحتى معادل 1467 هکتار با تراکم ناخالص پیشنهادى 90 نفر در هکتار و تراکم خالص مسکونى پیشنهادى 216 نفر در هکتار مشخص گردیده است ضمنا مساحت ناحیه صنعتى 150 هکتار منظور شده است. میزان مساحت و درصد کاربری هاى مختلف شهر در بخش کاربری اراضی آورده شده است. لازم به توضیح است 200 هکتار از اراضی صنعتى خارج از طرح جامع با همامنگى وزارت صنایع به شرکت شهرکهاى صنعتى واگذار گردید که امید است با سیاستى که در زمینه گسترش ناحیه صنعتى وجود دارد ناحیه صنعتى شهر جدید پرند یکى از بزرگترین شهرکهاى صنعتى کشور گردد.
الگوی توسعه شهر
برای تهیه و ارزیابی الگوی مناسب توسعه شهر جدید پرند، فاکتورهای چهارگانه ذیل در کنار معیارهای طراحی و برنامه ریزی مورد توجه طرح توسعه و عمران بوده اند.
فاکتورهای درجه 1 : توپوژرافی - دسترسی و شبکه های موجود
فاکتورهای درجه 2 : همجواری - جهت شیب - قابلیت دسترسی به اراضی
فاکتورهای درجه 3 : وضعیت - موقعیت و میزان اراضی قابل استفاده شهر - اراضی ذخیره برای توسعه آتی شهر
فاکتورهای درجه 4 : دید و منظر - عوامل اقلیمی
ضمن آنکه احکام ذیل به منظور دستیابی به الگوی مناسب توسعه شهری و با اتکاء بر اصول و معیارهای برنامه ریزی تفصیلی و طرح توسعه شهری پرند، استخراج شده اند.
1- قابلیت رشد و توسعه مناسب در مراحل مختلف توسعه شهر جدید پرند از جنبه توسعه فیزیکی و شکل گیری، تکامل کارکردها و پذیرایی از هویت و سیمای مطلوب برای دستیابی به هدف بهینه تر رفع نیازها و امکاناتی که در غالب زمان شکل گرفته و هویدا می گردد.
2- برخورداری از انعطاف پذیری در استقرار کاربری ها و طراحی سایتی شهر
3- رعایت سلسله مراتب دسترسی و قابلیت دسترسی به ارائه طرح
4- تنظیم سلسله مراتب تقسیمات کالبدی و مراتب توزیع خدمات محلی، ناحیهای و شهری و منطقهای در سطح کل بخش طراحی
5- پیش بینی زمینههای آسیب پذیری در مقیاس کلان و خرد به منظور تامین امنیت واقعی برای توسعه شهر جدید پرند
6- برقراری تنوع در بافت مجموعه کاربریهای شهری و از جمله مسکونی
7- توجه به ابعاد اقتصادی طرح توسعه شهر پرند
8- هویت بخشیدن به شهر با حدود تقسیمات سیاسی مرزهای پرند و ارجحیت ارتقاء مرکزیت
شهر پرند در حدود تقسیمات پیشنهادی و منطقه راهبردی آن
9- برقراری ارتباط خدماتی، تجاری، مسکونی بین دو فاز آماده سازی شهر جدید پرند
10- امکان ارتباط شهر با محورهای ارتباطی منطقهای در جوار اراضی شهر
فرصت های سرمایه گذاری
طرح احداث بیمارستان 300 تختخوابی بین المللی فوق تخصصی
طرح احداث خط انتقال آب های زیر زمینی تهران به شهر جدید پرند
طرح احداث پارک جنگلی در دره حد فاصل فازهای 3 و 4 مسکونی
طرح ایجاد هتل 5 ستاره با پیش بینی 100 باب اتاق جهت جذب گردشگران و مسافرین ورودی به تهران
طرح ایجاد دریاچه مصنوعی
طرح ایجاد دیسنی لند در اراضی شهر جدید پرند
طرح ایجاد منو ریل
طرح ایجاد دهکده المپیک جهت انتقال دهکده المپیک تهران
طرح ایجاد پمپ بنزین
طرح ایجاد کانال تاسیساتی در فاز 3 و 4
طرح ایجاد باغ شهر
طرح ایجاد سینمای روباز و سربسته
طرح ایجاد سالنهای ورزشی چند منظوره
ناحیه صنعتی شهر جدید پرند
ناحیه ی صنعتی شهر جدید پرند با 350 هکتار و امکانات زیر بنائی با ویژگی های یک منطقه ی صنعتی جدید در نزدیکترین نقطه ی شهر تهران مکان یابی شده است. همجواری این ناحیه با فرودگاه بین المللی امام(ره) ، و نمایشگاه اکسپو می تواند نقش بسزائی در فعالیتهای صنعتی - تجاری - بازرگانی، منطقه ایفا نماید. طراح سعی نموده در جانمائی صنایع به حفظ تعادل در استفاده از زمین، میزان تابش آفتاب، جمع آوری فاضلاب، آلودگیهای صوتی، همجواری صنایع و ارتباط تولیدی محصولات اهمیت خاصی قائل باشد.از جمله مزیتهای ناحیه ی صنعتی می توان به: افزایش درآمد و اشتغال، تنظیم جریان صنعت و راهنمائی استقرار منظم آنها در محدوده ی شهرهای بزرگ، حفظ مناسبترین زمین ها برای صنایع ضمن تخلیه و آزاد سازی اراضی صنعتی در شهر مادر و اختصاص آن به کار بری مناسبتر، کم کردن فاصله ی محل کار تا مسکن، کاهش حمل و نقل و صرفه جوئی در هزینه ها اشاره نمود.
ناحیه صنعتی پرند شامل سه بخش می شود:
الف) ناحیه 150 هکتاری که تحت نظارت شرکت عمران می باشد، تقریبا آماده سازی آن تکمیل شده و متقاضیان صنایع مشغول ساخت و ساز هستند. این ناحیه برای استقرار 250 واحد صنعتی پیش بینی گردیده است. (شامل 170 واحد صنعتی و 180 انبار)
ب) ناحیه 200 هکتاری که زیر نظر شرکت شهرکهای صنعتی اداره می شود و هم اکنون مراحل آماده سازی را می گذراند این ناحیه برای استقرار 400 واحد صنعتی طراحی گردیده است.
ج ) ناحیه توسعه که بنا به سیاست های آتی و میزان تقاضا مساحت آن تعیین خواهد گردید.
لازم به ذکر است در بخش متعلق به شرکت عمران شهر جدید پرند (فاز یک صنعتی) صنایع الکترونیک، فلزی، مواد غذایی، نساجی، سلولزی، شیمیایی، کانی های غیر فلزی و انبارها پیش بینی گردیده است.در بخش متعلق به شرکت شهرکهای صنعتی (فاز دو صنعتی) برای صنایع فلزی و الکترونیک پیش بینی گردیده است.
طرح های آینده شهر جدید پرند
شهر الکترونیکی:
نزدیکی به پایتخت، نزدیکی به دانشگاهها و مراکز علمی، سرمایه گذاریهای کلان انجام شده، فرودگاه، ناحیه صنعتی، نمایشگاه اکسپو، شاهراههای ارتباطی، فرصتهای کلیدی و نقاط قوت شهر پرند برای شکل گیری الگوهای مدرن در این شهر میباشد.
تبدیل شدن شهر پرند به شهری پیشرو در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره گیری کارآمد از آن در یک زندگی شهری، اساس شهر الکترونیکی پرند محسوب میشود. با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، ارتباطات شهری تسهیل و تسریع میشوند
و به دلیل بهره گیری از مولفه های خاص شهر الکترونیکی، محدودیتهای زمانی و مکانی در ارتباطات کاهش می یابد.
همچنین فناوری اطلاعات بعنوان یک عامل کلیدی در صنعت، آموزش و تجارت استفاده شده و موجبات بوجود آمدن شهر الکترونیکی را فراهم مینماید.
طرح احداث نمایشگاه بین المللی اکسپو:
امروزه تجارت خارجی نقش اساسی در اقتصاد کشورها بازی می کند و در این راستا چگونگی دستیابی به بازارهای جهانی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این میان نقش نمایشگاهها بعنوان عامل بسیار مهمی در زمینه کسب بازارهای جهانی و ایجاد تحرک در اقتصاد کشورها بر کسی پوشیده نیست. امروز دیگر از نمایشگاهها بعنوان محلی برای خرید و فروش کالا صحبت نمی شود بلکه نقش نمایشگاهها در ایجاد تحرک و تحول در اقتصاد کشورها مطرح است. اکسپو یک نمایشگاه جهانی است که هرساله در یک کشور از پیش تعیین شده برگزار میشود. نمایشگاه اکسپو شهر جدید پرند با مساحت 300هکتار، یکی از ارکان اصلی عرضه و معرفی کالا در نیل به اهداف استراتژیک بخش بازرگانی کشور محسوب شده و می تواند نقش بسزائی در فعالیتهای صنعتی - تجاری - بازرگانی، منطقه ایفا نماید. همجواری نمایشگاه اکسپو با یکی از بزرگترین فرودگاههای بین المللی خاورمیانه درکنار آزاد راه تهران - ساوه، آزاد راه تهران- قم، راه آهن تهران جنوب و وجود ناحیه300 هکتاری صنعتی، می تواند نقشی جهانی برای شهر جدید پرند بهمراه آورد. بطور کلی می توان نمایشگاهها را در6 گروه خلاصه نمود: نمایشگاههای بین المللی بازرگانی عمومی، بازرگانی تخصصی، اطلاعاتی، ملی، منطقه ای، جهانی و اختصاصی.
در این میان نمایشگاههای اکسپو هر چهار یا پنج سال یکبار در سطح بسیار گسترده ای و با اهداف مختلف اقتصادی، بازرگانی و اجتماعی و بمنظور نزدیک نمودن ملل جهان به یکدیگر برای مدت طولانی که حداقل پنج یا شش ماه طول می کشد در یک نقطه ای از جهان بر پا می شود. در این نمایشگاهها معمولا" کشورهای شرکت کننده به نمایش کلیه فعالیتهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود مبادرت می ورزند و در واقع کلیه مشخصات یک کشور بصورت یک مجموعه به معرض نمایش جهانیان قرار می گیرد.
برگزاری چنین نمایشگاههایی در کنار اهداف فرهنگی خود می تواند خریداران و مصرف کنندگان زیادی را در یک بازار بزرگ و با فروشندگان متنوع بصورت مجتمع در یک مکان جمع آوری نماید. ارائه کنندگان کالاهایی مشتریان بیشتری بسویشان جذب خواهد شد و در مقابل نیز مصرف کنندگان کالاهای بهتر و ارزانتری بدست می آورند.
طرح احداث خط قطار شهری (مترو) تهران- پرند:
با عنایت به مصوبه هیأت محترم وزیران به شماره 14298/ت32488هـ مورخ 9/3/84 و مطالعات انجام گرفته در خصوص طرح اتصال قطار شهری تهران به فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) و شهر جدید پرند، می توان امیدوار بود این پروژه ظرف مدت چهار سال به بهرهبرداری برسد، که مطمئناً با چنین تفکر زیربنایی، تحول مهمی در منطقه از بعد دسترسی آسان به مناطق شمال تهران (بااستفاده از خط 1 و 3 مترو) حاصل و بسیاری از سفرهای روزانه در جنوب تهران کاهش یافته و شهر پرند از حیث دسترسی ارزان و مطمئن با استقبال زیاد مردم، متقاضیان ادارات و ارگانها واقع می گردد.
ورزشگاه اختصاصی شهر :
در تیر ماه 1383 پس از جلسات هماهنگی بین مدیران شرکت عمران شهر جدید پرند و باشگاه ورزشی فرهنگی پرسپولیس در خصوص واگذاری قطعه زمینی به مساحت 30 هکتار که بعد به بیش از 63 هکتار افزایش یافت به تفاهم و توافق نهایی رسیدند. این مجموعه ورزشی – فرهنگی و تفریحی در زمینی با مساحت 63 هکتار با پیش بینی امکانات و استانداردهای روز دنیا در نظر گرفته شده است. کل طرح در یک دوره چهار ساله به تناوب به بهره برداری خواهد رسید و منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح میتواند به تدریج مورد استفاده قرار گیرد.
استادیوم بزرگ و سرپوشیده فوتبال با ظرفیت 35 هزار نفر با پیش بینی توسعه تا 55 هزار نفر، سالن سرپوشیده 12 هزار نفری، مجموعه موزه، باشگاه و سالن اجتماعات با گنجایش 400 نفر، استادیوم فوتبال 15 هزار نفری با تمام امکانات سرویسدهی، آکادمی ورزشی دوره عالی بهمراه انستیتوی آموزشی، رینگ دور دریاچه مصنوعی جهت مسابقات (اتومبیلرانی، موتورسیکلترانی و دوچرخه سواری)، استخر المپیک، شیرجه و واترپلو با گنجایش 4000 تماشاچی در فضای آزاد، سه زمین تمرینی بسکتبال و والیبال، سه زمین تمرینی تنیس، استادیوم تنیس جهت مسابقات با گنجایش 5 هزار نفر، دریاچه مصنوعی جهت ورزشهای آبی قایق رانی – اسکی روی آب، رودخانه خروشان استاندارد المپیک، استادیوم دو و میدانی و دوچرخه سواری با گنجایش 6000 نفر از جمله امکانات در نظر گرفته شده برای این مجموعه است.
احداث بیمارستان:
با توجه به افزایش و رشد روزافزون جمعیت در منطقه و نیاز به مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی و توجه به همجواری فرودگاه بینالمللی حضرت امام (ره)، جاده ها و بزرگراههای ارتباطی و احتمال بروز حوادث غیر قابل پیشگیری و غیر مترقبه جاده ای و اورژانسهای مختلف این مرکز می بایست دارای بخشهای ویژه ای همراه با مرکز اورژانس هوایی (هلیکوپتر امداد) و مراکز خدمات اورژانس زمینی باشد تا این حوادث را پوشش دهد، لذا پیشنهاد احداث بیمارستان بین المللی 96 تختخوابی جهت پوشش موارد فوق امریست اجتناب ناپذیر و در مواقع حساس و سوانح غیر مترقبه کمک شایان توجهی به مردم خواهد نمود، بنابراین شهر پرند به لحاظ موقعیت مکانی و پیش بینی کاربری بیمارستان، محلی مناسب بشمار آمده و سرمایه گذاری و اختصاص بودجه جهت این امر از بسیاری از مرگ و میر ناشی از سوانح جلوگیری مینماید.
احداث پیست کارتینگ و پیست اتومبیلرانی:
احداث مجموعه ای متشکل از قسمتهای مختلفی از قبیل پیست حرفه ای اتومبیلرانی، اسب سواری و مجموعه های ورزشی و تفریحی از جمله امکانات این کارتینگ خواهد بود. این مجموعه بمنظور پر کردن اوقات فراغت شهروندان شهر، ایجاد فضای تفریحی ورزشی برای شهروندان، ایجاد اشتغال، جذب گردشگران داخلی و خارجی منطقه، در نظر گرفته شده و با توجه به سرانه مراکز تفریحی و ورزشی منطقه می تواند نقش بسزایی در شهر ایفا نماید.